© & ® Deedracula. Do not reproduce, respect the copyrights.

Wayang Spiritual (Bhg 5)


Matahari sudah sembilan puluh darjah menegak. Kucing-kucing yang berkeliaran pagi tadi sudah lena diulit nasi bertumbukkan ikan kembung. Afzal yang sudah mandi mengusap perutnya yang berkeroncong untuk disajikan hidangan. Dia membuka tudung saji, namun hampa kerana tiada apa-apa. Tok Wan masih belum pulang. Mungkin dia letih sangat sehinggakan tertidur di pokok getah. Eh, mana mungkin. Habis disondol babi hutan. Atau mungkin dia jumpa sahabat-sahabat karibnya di warung kedai kopi tak jauh dari masjid itu. “Laparnya perut,” getus hati Afzal.

Baru saja Afzal hendak keluar rumah, deruman motor Honda Ex 5 sudah kedengaran. Tok Wan turun dari motornya sambil membawa bekal pulang. “Tok Wan tunggu kau di warung, tapi kau tak muncul-muncul. Ni mesti baru bangun tidur kan?” kata Tok Wan sambil menghulurkan bungkusan nasi campur. Afzal hanya tersengih.

Sambil Afzal menikmati makanan tengah harinya, Tok Wan mula membuka cerita. “Kalau kau nak tahu, Tok Wan memang aktif buat pementasan wayang kulit. Patung-patung yang ada dalam rumah ni semua Tok Wan yang buat. Mak kau pun arwah Mak Wan yang ajarkan. Dia pun selalu tolong Tok Wan buat pementasan masa dia kecil-kecil dulu”.

Afzal mendengar dengan teliti setiap perkataan yang keluar daripada mulut Tok Wannya. Dia sendiri tidak menyangka mamanya mempunyai pengetahuan dalam wayang kulit. “Untuk jadi seorang dalang, kita harus mempunyai pelbagai  ilmu pengetahuan. Benda ni penting untuk kita kaitkan dengan isu semasa”, tambahnya lagi.

“Dalang tu apa Tok Wan?”

“Dalang ialah pengarah, penulis cerita dan yang memainkan watak dalam wayang kulit. Senang kata, semua pementasan ni kerja dalang. Sebab itu Tok Wan kata kena ada pengetahuan yang tinggi untuk menghasilkan jalan cerita yang baik. Watak-watak penting yang kita guna dalam wayang kulit biasanya Hanuman, Sri Rama, Sita Dewi, Maharaja Rawana dan Laksamana.”

Setelah mendengar dengan teliti setiap perincian, barulah Afzal mengerti apa makna disebalik patung boneka itu. Patung boneka itu ternyata luar biasa serta mempunyai nilai sentimen tersendiri. “Tok Wan, sekarang Tok Wan masih lagi main wayang kulit?” tanya Afzal. Air muka Tok Wan terus berubah.

“Sekarang tidak lagi”

“Tapi kenapa?”

“Sekarang Tok Wan dah tak ada anak dalang. Dulu mama kau yang rajin bantu Tok Wan. Lagipun, siapa nak tonton wayang kulit lagi? Zaman sudah berubah nak. Semua orang akan ke sinema dan menonton filem-filem barat yang ternyata banyak merosakkan akidah anak bangsa kita. Filem Melayu pun sudah terikut-ikut rentak mereka,” katanya dengan kesal.

-Tamat Bahagian 5-

No comments: