© & ® Deedracula. Do not reproduce, respect the copyrights.

Cerpen: Risalah Hati (Bhg 1)


"Jiwaku berbisik lirih,
ku harus milikimu..."

Aku dan Mel sudah menjadi sahabat baik sejak kecil lagi. Al-maklumlah rumah kami jenis ala-ala 'town house', walaupun rumah itu bukanlah di bandar. Rumah aku dibawah, rumahnya pula diatas. Mel mempunyai seorang abang, yang mesra dengan panggilan Bob. Aku pula mempunyai seorang kakak, Zakirah. Kebetulan abangnya dan kakak aku sebaya, begitu juga dengan kami. Biasanya kami akan keluar as a 'double date' walaupun secara teknikalnya, aku dan Mel hanyalah sahabat baik.

Kami bersekolah di tempat yang sama, kelas pun sama. Oleh itu, kami akan pergi sekolah bersama setiap hari. Cuma waktu balik sahaja berasingan disebabkan aku merupakan kapten pasukan hoki sekolah. Memang hari-hari kena berlatih.

Dalam diam, aku tetap menaruh harapan pada Mel. Cuma aku sangat takut untuk meluahkan. Mungkin sebab kami dari kecil lagi sudah bersama sebagai kawan. Aku selalu melindunginya bila dia diganggu oleh kumpulan lelaki yang lebih besar dari aku. Mula dari saat itu, aku rasa aku harus melindunginya.

Pernah sekali aku berkata kepada kakakku, adakah mustahil untuk aku bercinta dengan Mel? Beginilah jawapannya:

"Haha tak payah berangan nak bercinta. Baju kau pun mama yang basuhkan."

Sememangnya kecewa. Hendak aku luahkan pada abang Bob, tapi aku rasa buang masa saja sebab aku pasti jawapan dia dan kakak aku pasti sama. Atau mungkin kakak aku sudah ceritakan pada abang Bob? Ah, persetankan itu semua. Aku mesti lakukan sesuatu juga untuk Mel.

Setiap hari, mama akan memberi aku duit poket RM2. Kebiasaannya, aku hanya simpan duit itu disebabkan Mel bawa bekal. Ibunya suka masak lebih, untuk berikan sedikit kepada aku. Ibunya memang suka pada aku agaknya... Pasti ada peluang untuk tackle anaknya. Aku bercadang untuk menggunakan duit aku kumpul untuk mengajak Mel makan malam di bandar. Duit lebihan itu boleh aku beli bunga untuk dia. Mel sukakan bunga mawar. Pasti dia amat gembira jika aku belikan bunga itu.

Matahari sudah hampir benam. Latihan hoki juga seperti biasa tamat pukul 6.45 petang. Aku mengambil keputusan untuk kebandar bagi merealisasikan impian yang telah lama terbuku dihati. Aku berharap aku dapat melamarnya untuk jadi kekasihku pada malam ini. 

Awal pagi tadi;

"Mel, sudi tak you keluar dinner dengan i malam ni?"

"Boleh juga. Kita nak dinner dekat mana?"

"Kita pergi Pizzeria Roma, dekat bandar. 8 o'clock. Don't be late ya."

"Hehe sure thing Zahid."

"Mel, dah siap ke belum? Abang dah tunggu dekat bawah tu." Lamunan Mel terhenti apabila mendengar suara ibunya. Mel sudah memberitahu ibu dan abang Bob yang aku ajaknya makan malam. Ibunya tidak kisah kerana sudah menganggap aku seperti anaknya sendiri. Namun, ibunya tidak membenarkan Mel pergi seorang diri kerana sudah malam. Abang Bob yang ketika itu sudah mempunyai lesen motor terpaksa menghantar Mel disebabkan aku tidak balik ke rumah.

Aku menanti Mel dengan penuh kesabaran. Sementara menunggu kehadirannya,sempat aku praktis ayat yang aku ingin luahkan kepadanya. Aku pasti Mel akan menjadi milik aku malam ini. Sedang aku menghafal skrip, bau harum melintasi hidungku. Aku menoleh ke kiri dan aku terpaku dengan kecantikannya. Mel mengenakan gaun berwarna hijau, rambutnya yang lurus tersikat rapi. Mel melemparkan senyuman tatkala aku sudah tidak tahu untuk berkata apa.

Tiga minit sudah berlalu dan aku masih tidak berkata apa-apa padanya. Aku ingin memuji kecantikannya, namun mulut aku ni tidak boleh nak berkata pula. Mel merenung aku.

"Zahid, are you okay? Kenapa diam je ni?"

"Hehe i pun tak tahu kenapa. Mungkin sebab you cantik kot malam ni."

"Cantik? Takda la Zahid. I ni average je. You pun tahu kan?"

Mel hanya tersenyum manja. Dia pasti bangga apabila aku memujinya. Aku cuba untuk menyusun atur kembali kata-kata yang telah aku fikirkan sebentar tadi. Aku masih terpaku dengan Mel. Dia tidak pernah mengenakan pakaian secantik ini sepanjang aku mengenalinya. Mungkin dia juga ingin meluahkan perasaannya.

Hidangan piza yang kami pesan telah sampai. Aku cuba untuk tidak makan terlalu banyak kerana bimbang aku tidak boleh meluahkan perasaan kemudian. Hampir sepanjang masa aku hanya merenung Mel. Mel yang sedang asyik memakan lasagna melihat aku tiba-tiba. Mata kami berpandang antara satu sama lain.

Kami berjalan pulang ke rumah bersama-sama setelah menikmati makan malam di Pizzeria Roma. Aku perhatikan Mel, dia hanya diam. Tak boleh jadi ni. Aku akhirnya memulakan langkah, mengeluarkan bunga mawar dari beg galasku;

"Mel, i dah lama sukakan you. Sejak dari kecil lagi i dah ada perasaan dekat you. Melissa Mazlan, would you be my girlfriend?"

Mel tergamam. Dia ternyata terkejut apabila aku menghulurkan bunga mawar kepadanya. Dia sememangnya suka mawar merah. Wajahnya gembira, namun tiba-tiba bertukar sayu. Mel mengambil langkah ke kiri dan duduk di bangku.

Aku mengambil tempat duduk disebelahnya. Aku lihat wajahnya suram, namun masih kurang pasti apakah yang cuba disampaikannya.

"Zahid, i like you too. I know you will be upset if i tell you this."

"What is it? Tell me Mel, kenapa ni?"

"I dah ada boyfriend."

Bunga mawar yang aku genggam jatuh menyembah lantai. Dari detik itu juga aku tahu, hatiku hancur berderai. Aku tidak menyangka malam yang sepatutnya menjadi malam paling indah telah bertukar menjadi malam yang paling mengecewakan. Aku menggagahkan diri untuk bangun, lalu mengambil langkah untuk pulang.

"You! I'm sorry i tak bagitahu you. I was so excited on that day sampai i lupa nak bagitahu i dah couple dengan Asyraff." Mel mengalirkan air mata. Langkah aku terhenti. Air mata jantan juga sudah mengalir dipipku. Aku mengesat air mataku lalu menoleh kearah Mel. "Tak mengapa Mel. I tak sepatutnya cakap macam ni sebab kita dah lama bestfriend. Sepatutnya kita tak boleh ada perasaan." Aku terus melangkah kaki dalam kegelapan, meninggalkan Mel seorang.

"Simpan mawar yang kuberi,
mungkin wanginya mengilhami.
Sudikah dirimu untuk kenali aku dulu?
Sebelum kau ludahi aku, sebelum kau robek hatiku..."

-Tamat Bahagian 1-

No comments: