© & ® Deedracula. Do not reproduce, respect the copyrights.

Cerpen: Risalah Hati (Bhg 2)



"Aku bisa membuatmu,
jatuh cinta kepadaku.
Meski kau tak cinta kepadaku..."


Aku cuba lupakan apa yang telah berlaku semalam. Namun jauh disudut hati, kecewa yang ditanggung ni amat berat. Kak Keyra dah cakap dekat aku jangan menggatal nak bercinta waktu sekolah. Inilah akibatnya. Aku telah menceritakan apa yang terjadi. Kak Keyra jadi sedih pula dengar cerita aku.

"Kesian adik akak ni. Takpalah Ed, ramai lagi perempuan dekat luar sana."

"Apa kurangnya Ed? Takkan dia langsung tak sedar Ed dah lama suka dia."

"Mungkin Ed ni dia anggap kawan baik je, tak lebih dari tu."

"Tapi Ed sayangkan dia"

"Ed, if you love her then let her go. If she comes back, she's yours. If not, she wouldn't."

Rata-rata orang selalu berkata, best friend can't never be lover. Tapi bila ada kawan baik berlainan jantina, pasti akan jatuh cinta juga. 

Keesokan harinya, aku tetap menunggu Mel dibawah seperti biasa walaupun hati aku telah remuk semalam. Kata orang, yang sudah itu sudah. Hari baru, motivasi baru. Walaupun aku tahu kak Keyra hanya mahu sedapkan hatiku, namun aku pegang kata-kata semangatnya. Aku perlu lupakan apa yang telah berlaku semalam. 

"Selamat pagi Mel. Jom ke sekolah." Aku menyambut Mel dengan ceria. Mel ternyata terkejut kerana dia menyangka aku akan tinggalkannya berseorangan. Sepanjang perjalanan itu aku bercerita tentang ketidaksabaran aku untuk mewakili sekolah bagi kejohanan hoki akan datang.

Mel hanya merenungku. Dia hairan melihat aku seolah-olah tidak terkesan dengan pengakuannya semalam, sedangkan aku cuba untuk tidak menangis dihadapannya. Sebelum masuk kekelas, Mel bersuara. "Zahid, you ok?" Aku menunjukkan isyarat bagus lalu masuk ke dalam kelas.

Seperti biasa, aku akan stayback disebelah petang untuk menghadiri latihan hoki. Apa yang peliknya, Mel turut serta. 

"Eh, kenapa Mel tak balik lagi?"

"Saja nak tunggu Zahid balik."

"Takpalah Mel. Lama lagi kot. Mel baliklah ya? Nanti ibu risau."

"Taknak. Mel nak tengok Zahid main hoki."

Mel tetap berdegil. Aku terpaksa mengalah. Tak pernah dia bertindak sebegini. Macam ada yang tak kena saja. Aku tak memikirkan sangat sebab peristiwa semalam masih lagi berada dalam bayanganku. Selagi Mel ada denganku, selagi itulah aku tak boleh nak lupakan. 

Tak lama selepas aku memasuki padang, aku lihat Mel berada di astaka. Dia seperti mencari seseorang. Aku melambai-lambai Mel. Dia memberi respon dengan melambai kembali. Rupanya jangkaan aku meleset. Bukan aku yang dilambainya, tetapi seorang budak lelaki sasa yang semakin hampir menuju aku. Budak ni menghulurkan tangan untuk berjabat denganku. Aku juga menghulurkan tangan untuk berjabat sambil melihatnya dengan pandangan yang sejuk. Oh, Asyraff teammates aku rupanya kekasih Mel. Aku ingatkan Asyraff jiran rumah sebelah.

Perasaan sedih aku telah bertukar menjadi geram pula. Nak tengok Zahid main hoki konon. Kenapa tak cakap je benda yang sebenarnya? Haih rumit betul perempuan ni.

Seperti biasa pukul 6.45 petang aku akan pulang. Aku mengajak Mel untuk pulang bersama. "Takpalah Zahid, Asyraff hantar i balik rumah naik motor." Alangkah hancur hati aku mendengar kata-kata yang keluar dari mulut Mel. Luka semalam belum sembuh lagi, hari ni dia dah tambah yang baru pula. Astaghfirullahalazim. Aku hanya lemparkan senyuman lalu berjalan kaki seorang diri. Terasa diriku seperti seorang loser.

Aku pulang dengan muka lima belas sen. Aku rasa dunia sangat kejam kerana menghukum aku sebegini. Aku berharap esok aku dapat melupakan terus Mel, walaupun aku tahu perkara itu takkan terjadi.

"Ed, hujung minggu ni birthday Mel. Ed nak mama belikan apa?" Baru aku teringat, hari jadi Mel yang ke 17 akan berlangsung Ahad ni. Aku sudah bulatkan di kalendar yang mama tampal pada peti ais. Biarpun dia sudah menjadi kekasih orang, aku tetap mahu memberi sesuatu yang bermakna untuk dirinya. Atas dasar persahabatan.

"Takpalah mama, nanti Ed beli sendiri."

"Betul Ed nak beli sendiri? Ok nanti mama tinggalkan duit atas meja."


***

Malam Ahad, semua tetamu telah berkumpul di dalam rumah Mel. Seperti biasa, aku, kak Keyra dan mama merupakan tetamu tetap saban tahun (VVIP). Ketika kami muncul dipintu depan, ibu Mel menyambut kami. Namun Mel hanya resah gelisah, seperti ada yang tak kena. "Mel, you ok tak ni?"

"Hmm ok je. I risau Asyraff tak datang. Dia kata nak datang, tapi tak datang-datang pun. I nak perkenalkan dia dekat family i." Ah sudah, dia bawa bangsat tu datang! Tapi apa boleh buat, dah itu kekasih dia. Aku hanya pura-pura senyum, demi Mel. Aku cuba meyakinkan Mel bahawa Asyraff pasti datang. Tak lama selepas itu, memang Asyraff datang juga.

Sedang aku mencedok koktel yang dihidangkan, aku dapat lihat Mel sungguh gembira menerima rantai pemberian Asyraff. Rantai yang dia berikan bukannya beli di pasar malam. Maklumlah Asyraff orang berada. Aku mengeluarkan gelang yang aku beli, menggenggam dengan erat. Aku batalkan hasrat untuk memberinya, sebab aku tahu dia lebih menghargai rantai itu.

Ku akui perasaan cemburu melanda diri tatkala Asyraff mendampingi Mel. Aku juga menyedari sejak akhir-akhir ini Mel semakin jauh denganku. Apabila kami bersama, dia pasti akan bercerita tentang Asyraff. Kalaulah dia tahu perasaan seorang lelaki juga boleh tersentuh...

Hari-hariku tak seindah dulu. Boleh kata setiap hari aku hanya mendengar nama Asyraff saja yang keluar daripada mulut Mel. Asyraff itu, Asyraff ini. Asyraff sana, Asyraff sini... Zahid? Zahid seperti seorang mayat hidup. Badannya masih mampu bergerak, namun rohnya melayang entah kemana. Zahid juga mungkin seperti sebuah robot yang hanya melakukan kerja tetapi tidak bersuara.

Sehinggalah tiba suatu masa untuk aku jelaskan segalanya;

"Mel, i ada benda nak bagitahu you. Harap you faham."

"I pun ada benda juga nak bagitahu you."

"Oh ya ke? Apa dia?"

"Mel dengan Asyraff akan berkahwin lepas SPM. Both of our parents already agreed."

"What!?"

"You happy didn't you? I tahu you happy untuk i."

Mel mendakap aku. Aku terkesima. Benarkah apa yang aku baru dengar? Rasanya jika dijelaskan sepuluh kali sekalipun, itulah kebenaran. Hakikat sememangnya sukar untuk terima. Namun pahit jua harus ditelan. Sekali lagi air mata aku berlinangan.

Aku cuba sorokkan kesedihan aku sekali lagi. Aku hanya tersenyum sambil mengucapkan tahniah. Mel bertanya kepadaku, apakah yang aku cuba beritahu dia pada awal? "Oh i dah lupa pula. Lain kali kalau i ingat, i bagitahu you okay?"


"Beri sedikit waktu,
biar cinta datang,
kerana telah terbiasa..."

-Tamat Bahagian 2-

No comments: