© & ® Deedracula. Do not reproduce, respect the copyrights.

Cerpen: Risalah Hati (Bhg 3)



"Salahkah aku?
Bila aku bukanlah 
seperti aku yang dahulu..."


Kejohanan Hoki Piala MSSM bakal berlangsung dua hari lagi. Aku sangat bersyukur kerana terpilih untuk menjadi sebahagian daripada skuad Selangor. Lebih manis, aku diberi tanggungjawab untuk menggalas tugas sebagai kapten. Walaupun aku akan menghadapi SPM hujung tahun ini, itu tidak bermakna aku harus abaikan kokurikulum sekolah.

Aku akan berada di Johor selama kejohanan ini berlangsung. Mungkin ada hikmah aku tidak akan menghadiri sekolah lebih kurang seminggu. Sekurang-kurangnya aku dapat jauhkan diri dari Mel. Aku sudah tidak tahan dengan perangainya yang semakin berubah.

"Dah packing semua barang Ed?"

"Dah mama. Mama, Ed sayang mama."

"Eh, kenapa tiba-tiba ni?"

"Ed tahu Ed tak dapat kongsi kegembiraan ni dengan papa. Tapi sekurang-kurangnya Ed masih ada mama."

Mama terus memeluk aku. Dia tahu aku amat merindui arwah papa. Papa akan menjadi orang paling gembira jika dapat tahu aku terpilih mewakili Selangor. Kerana papa, aku meneruskan legasi hoki ini. Arwah atuk dan papa masing-masing sudah mewakili Malaysia suatu ketika dahulu. Mungkin selepas ini, aku pula.

Aku memeluk erat mama.

***

Objektif utama aku menyertai skuad Selangor ialah untuk memburu kejayaan bersama pasukan. Aku juga mahu membuktikan aku boleh menjadi pemain terbaik kejohanan. Walaupun aku cuba melupakan Mel, namun ternyata aku tidak boleh. Kerana dia sentiasa menyokongku. Aku melihat loket dalam kocekku. Itulah satu-satunya pemberian yang sangat berharga bagiku daripada Mel sepanjang 17 tahun aku mengenalinya.

Berkat kesungguhan yang ditonjolkan skuad Selangor, kami berjaya ke suku akhir selepas mengharungi pusingan kumpulan menewaskan Perak 3 - 0, Pahang 4 - 1 dan Negeri Sembilan 1 - 0.

Gol tunggal menentang Negeri Sembilan dijaringkan oleh aku. Aku berjaya menjadi pemain terbaik perlawanan. Ketika semua pemain mengucapkan tahniah, pandangan aku tertumpu pada seorang perempuan. Wajahnya persis Mel. Dia juga tinggi dan berisi sedikit, seperti Mel. Ketika dia menoleh, aku cuba melarikan anak mata.

Namun gagal.

Dia menghampiriku.

"Awak main bagus tadi. Tahniah." Suaranya, sekali imbas seperti Mel. Aku membeku sebentar. Dia memandang aku dengan hairan. Dia melambai-lambai aku walaupun aku hanya berada satu kaki dihadapannya. Lamunanku terhenti.

"Terima kasih. Awak, nama awak siapa? Serious rupa awak macam kawan saya."

"Nama saya Amelya. Awak boleh panggil saya Mel."

Aku terdiam. Orang selalu berkata, dalam dunia ni ada 7 muka serupa (tak termasuk adik beradik, kembar). Namun, kalau dah nama pun hampir serupa, apakah makna semua ini? "Saya ada match lepas ni. Ni phone number saya. Keep in touch ya." Dia melemparkan senyuman lalu pergi semula kearah pasukannya.

Amelya, pemain bola jaring pasukan Selangor. Aku tidak nampak dia sewaktu kami berkumpul dihadapan Stadium Mini Shah Alam tempoh hari. Apa yang aku benar pasti, dia bukan dari daerah aku disebabkan aku tidak pernah berjumpa dengannya sebelum ini.

Amelya, adakah dia pengganti Melissa?

Aku cuba untuk melupakan kedua-dua perempuan yang bermain difikiranku sebentar. Aku perlu pastikan diriku benar-benar fokus. Esok ada perlawanan penting. Jangan sampai yang dikejar tak dapat, yang kendong berciciran.

Selepas mengharungi 5 perlawanan mencabar, kini jurang antara kejuaraan semakin hampir. Suku akhir menyaksikan kami menewaskan Kedah 3 - 2 sementara separuh akhir kami mudah mengatasi Terengganu 5 - 0. Kini, hanya pasukan tuan rumah, Johor yang menjadi penghalang.

Aku termenung jauh. Bayang juara seperti sudah kelihatan. Aku hanya perlu main sehabis baik untuk final esok dan kejuaraan pasti menjadi milik Selangor. 7 jaringan aku sumbat juga menguatkan status untuk menjadi pemain terbaik kejohanan. Namun, aku berasa seperti tidak sedap hati. Seperti ada sesuatu yang kurang.

Kertas yang tertera nombor telefon, masih ada di atas meja. Apa yang patut aku buat? Aku begitu teruja untuk mengenali Amelya, tapi bagaimana dengan Melissa? Aku cuba menghubungi Melissa, namun talian sibuk. Sudah pasti dia sedang bergayut dengan Asyraff.

"Helo, ni Amelya ke?"

"Ya ni Amelya. Lama saya tunggu awak."

"Eh awak tunggu saya? Sorry lambat call. Saya busy untuk final esok."

"Takpa, saya faham. Good luck. Jangan tidur lambat ya."

"Ok. Terima kasih awak."
*** 

Aku pulang ke sekolah dengan bangga. Bukan sekadar membantu skuad Selangor mengatasi Johor 2 - 1, aku juga menjaringkan kedua-dua gol di final. Pengetua Sekolah, Encik Salehuddin menyampaikan trofi Pemain Terbaik Kejohanan Hoki kepada aku. Semua pelajar memberi tepukan gemuruh kerana aku sekali lagi mengharumkan nama sekolah. Aku dapat lihat dari jauh, Mel memandnag aku. Namun aku cuba alihkan pandangan.

Sudah hampir seminggu aku tidak bertegur dengan Mel. Bukan tidak mahu tegur, tapi apabila aku call dia saja, pasti talian sibuk. Mungkin dia sudah tidak perlukan aku...

Aku bercadang untuk melawat Mel. Sedang aku menaiki tangga ke rumah Mel, kebetulan Asyraff datang dengan motor Kawasaki CBR 250 nya. Mel pula baru hendak keluar rumah. Hati aku terus membara. Mel menyapa aku.

"Zahid, i nak keluar ni. Balik nanti kita borak okay?"

"Ok."

"Nada you macam tak ok je. Kenapa ni?"

"Takda apa."

"Sejak birthday party i hari tu i nampak you lain sangat. You dah  banyak berubah."

"I banyak berubah? Atau you yang banyak berubah? Cuba you fikir dalam-dalam."

Mel terdiam. Pertama kali aku meninggikan suaraku kerana sepanjang aku mengenalinya, aku sentiasa menjaga perasaannya. Aku tahu dia terasa dengan kata-kataku.

Sejak bersama Asyraff, Mel bukanlah seperti Mel yang aku kenal 17 lalu. Boleh kata hampir setiap masa mahu berkepit dengan Asyraff tu. Sudah pasti aku cemburu sebab 17 tahun itu satu tempoh yang lama. Dalam tempoh masa yang singkat, dia boleh membuang aku begitu saja.

"Mel, i minta maaf." Aku bersuara memecah kebuntuan. Adakah salah aku? Bayu meniup dengan lancang. Seolah-olah mewakili perasaan Mel. Aku dapat lihat air matanya menitis sedikit demi sedikit. Mungkin dia sedar yang dia buat silap. Atau mungkin aku sudah sakitinya? Ya Allah, aku langsung tidak berniat untuk menyakitinya.

"Kalau you tak boleh terima i, fine. I don't even need you anymore. I ada Asyraff. He is the love of my life. You should be jealous because he can give me everything that i need. You takda apa pun." Mel terus menuruni tangga dan menaiki motor bersama Asyraff. Aku terduduk.

"Pernah ku mencuba terima seadanya.
Sayang ia selalu calarkan sudut hati ku.
Hingga lelah jiwa ku dikecewa,
yang tak mungkin berpaling kembali..."


-Tamat Bahagian 3-

No comments: